26 Nisan 2012 Perşembe

Yöresel Lezzetler Etkinligi ( Kahramanmaraş tarhana çorbası)

 Tarif No. 126
Gönderen:
Bloggermihriban emir
Tarifin Adı  Maraş Tarhanası


Selamlar arkadaşlar  evindeki lezzeti bloguna taşıyan sonrada bizle paylaşan mihriban arkadaşımız  kahraman maraşın yöresel yemek tarifleri çok farklı görselligiylede güzel ellerine saglık arkadaşım maraş tarhanası çorba olarak içiliyo aynı anda kuruda yenilebiliyo desdegin için teşekkürler tekrar beklerim katılmanı.

                                    *          *            *          *            *          *


Tum dostlarima ve takipçilerime gonul dolusu selamlar.
Uzun suren aradan sonra çok sukur artik sizlerleyim.Benim yoklugumda tariflerini ekleyen sevgili ortagim Fatma'ya(rahatsizlanarak ara vermek zorunda kalmis),yorumlariyla yalniz birakmayan blog dostlarimiza bin tesekkurler =)
Eveet,baslikta yazmis oldugum gibi oncelikle Tarhanamizdan biraz bahsedelim sonrasindada çorba tarifimize geçeriz :)
Tarhanamiz herkesin bildigi tarhanadan çok farklidir,yapim sekli ve tadi tarhanalar içerisinde tektir diyebilirim. Tarhananin kurumamis haline firik denir,çiglara serildigi gunun aksami olurki,ceviz badem ve findik esliginde yendiginde tadina doyum olmaz.
Tarhanamiz,dövme,davar(keçi)yogurdu,tuz ve kekikten yapilmaktadir.

Kahramanmaras'lilarn vazgeçemedigi kislik zahire ve yiyeceklerin basinda gelir.Istege gore kuru olarak yada sicak veya soguk suyla islatilarak yenilir.Birde siviyagda kizartmasi yapilirki benim tercihim bundan yanadir :)
Sicak kemik suyuna islatilarakta yenir bunun tadinada doyum olmaz derim bir K.Maras'li olarak...

Tarhanamiz çok yapildigindan dolayi biraz uzun ve mesakkatlidir,kisaca nasil yapildigini anlatayim;

Malzemesi: Dövme, davar (keçi) yogurdu, tuz ve kekiktir.

Kislik zahire olarak yilda bir defada yapilir. Büyük mahsere kazanlari dedigimiz bakir kazanlarda pisirilir. Yikanan dövmeler pisirme esnasinda kuvvetli bir kisi tarafindan agaçtan yapili "Tarhana küregi" ile sürekli karistirilir. Pisirilen as, bezler üzerine çekilerek sogutulur. Büyük legenlerde yogrularak üzerine davar (keçi)yogurdu ilave edilir. Yogurtla iyice yogrulan tarhana, çukurluk bir yerdeki bez üzerine tasinir. Üzeri iyice kapatilir. Birgün dinlendirilir. Komsu ve akraba kadinlari toplanarak sabah erkenden dam basindaki "çig"Ierin üzerine el maharetleri ile sererler.

Serildigi günün aksami "Tarhana Firigi" hazir olur.Tarhana firigi, ceviz, badem içi veya taze antepfistigi ile birlikte çerez olarak yenilir. Komsulara, akrabalara, tarhana sevenlere ikram edilmesi bir gelenektir.

Birgün sonrada tamamen kurur,çiglardan siyrilarak bez uzerinde bir gun guneslendirilir.gunun aksaminda özel olarak yapilan bidonlara konulur. Kahramanmaras'a özel geleneksel yiyeceklerden birisi olan "tarhana" bugün bir ev üretimi zahire olmaktan öteye gitmis ve önemli bir sektör haline gelmistir.

Not:Ustteki 2 resim netten alintidir!!!

Gelelim çorbamizin tarifine

Yeteri miktarda tarhana tencereye alinir uzeri geçecek kadar su konur,bir muddet islanmasi için beklenir.Islanan tarhana ocaga alinir,yumusayip,dagilana kadar kisik ateste pisirilir.sonrasinda blendirdan geçirilerek içerisine haslanmis nohut ve bir adet rendelenmis sarimsak katilir.Bir tasim daha kaynatiktan sonra ocaktan alinir.Kuçuk bir tavada tereyaginda nane kizdirilir çorbamizin uzerine dokulur.

Corbamizin birde beyaz salgamlisi yapilir,ozaman nohut yerine kuçuk kupler halinde dogranmis salgamlar çorbaya ilave edilir ve beyaz salgamlar pisene kadar çorbamiz ocakta kisik ateste tutulur.
Afiyet olsun....


 
Blogger



Blogger

12 yorum:

ehlikeyfchef dedi ki...

memleketimi özledim,bende tek geçerim tarhana çorbasını(bu usül de olanı)kurusunu yemekde ayrı lezzetli cipsler çitoslarmı vardı sanki gerçi onlara değişmemde buralarda bulmanın imkanı yok,mihriban hanımın ellerine sağlık bloğuna gittim ama tarifi bulamadım...

yöresel yemek ve örgü dedi ki...

Teşekkürler ehlikeyfchef gerçekden güzel bir yöresel tarhana hiç tatmadım ama görünüşü harika . Ben tarifi ilk sayfasından almadım daha önce eklemişti önceki sayfalarına baksaydın

Adsız dedi ki...

eşim maraşlı olduğu için hiç eksik olmaz evimizden tarhanayı fırında biraz ısıtın inanın cipsten daha güzel oluyo.deneyin derim benim çocuklarım bayılıyo

Adsız dedi ki...

bir aile dostumuz getirdi maraştan biz de bakıyorduk 2 gündür bu nedir diye burayı buldum çorbası için ıslattık bekliyoruz da kızartması harikaymış resmen bayıldım aynı peynir gibi :)

jale dedi ki...

eşime de bir arkadaşı vermiş tarhana olduğunu anladım ama nası yapılacağını bilrmrdim.baharatçımızda gördüm,Maraş tarhanası dedi.
kurusunu yemeğe çalıştım yiyemedim sert geldi.
sarımsakla pişiriliyormuş sizin de dediğiniz gibi.
teşekkürler.
lale

maraspazar dedi ki...

Kahramanmaraş Tarhanasına ulaşabileceğiniz Online Alış veriş sitesi: www.maraspazar.com

Adsız dedi ki...

Arkadaşlar www.yoreseldunyam.com adresinden tarhana sipariş edebilirsiniz. Türkiyenin her yerine ücretsiz kargo ile gönderiyorlar.

Unknown dedi ki...

Merhaba bu yaprak tarhana yı salçalı yapabilirmiyim ilk kez yapacagım ve kızım malesef beyaz renk çorbayı içmiyor 😔

Adsız dedi ki...

Ben izmirliyim bizim tarhanamiz bu tarhanin yaninda on numara bes yildiz...sekerim

Unknown dedi ki...

Merhaba satıyor musunuz

Unknown dedi ki...

Merhaba bu tarhanadan nasıl sipariş verebilirim acilll

Özgür Kaynak dedi ki...

elinize sağlık çok lezzetli bi tarif

takipçi satın al
takipçi satın al